| Skickat: 2009 November 23 kl 22:24 | IP Loggad
|
|
|
Hej Madde. Hoppas att du vill hjälpa till och förse oss med material!
Hittills är det endast tre uppfödare som frivilligt hjälper till....men en stor mängd valpköpare/hundägare som har varit en enorm tillgång!
Deras förvånande svar på frågan att ingen svensk uppfödare förutom de tre som jag nämnt tidigare är varför inga av svenska uppfödare hjälper till utan enbart motarbetar sådant som faktiskt gynnar rasen.
veterinär/cardiolog är Dvm M. O`Grady (Guelph) och J. Häggström (SLU) patolog E. Karlstam (SVA)
Detta är ett initiativ från mig och Karlstam vars intresse är Cardiologi och samarbets partners är dem som är angivna ovan. Detta kommer så småningom få ett projekt namn men i skrivande stund är det endast startat och under uppbyggnad. Då jag har ett 200 talet hundar med bekräftad DCM baserade på över två tusen hundars forskande lämnar jag gladeligen över detta till dem för att få en start på detta samarbete. Vi behöver dock många fler!
Det vi behöver är information om hundar som avlidit i DCM detta gäller även dem som har misstänkt DCM och fortfarande lever.
All annan info på enkäten är till för mig för att bygga upp en kunskaps bank som svenska dobermann uppfödare och andra skall ha tillgång till. Som det är just nu finns det ingen öppen information att tillgå. De som har kunskapen delar inte med sig, där av mitt initiativ.
Jag säger detta igen så att det inte kan bli missförstånd. Jag gör inte detta för att kasta skit på någon utan det är rent forsknings syfte för att få till ett verktyg som kan hjälpa uppfödare med information i sitt avelsarbete!
mvh tina strandberg.
|