] ]

] ] ]
]
Meny ] ]
]
] ]

] ] ]
]
Topp 10 Nya inlägg ] ]
Visa senaste Inlägg Mål 2010
Senaste inlägget av: Lyra
Forum: Övrigt

Postad: Igår kl: 23:53

Visa senaste Inlägg Någon som känner Ulf?
Senaste inlägget av: Marina

Postad: Igår kl: 23:26

Visa senaste Inlägg Hjälp att hitta bra uppfödare?
Senaste inlägget av: Marina
Forum: Avel

Postad: Igår kl: 23:24

Visa senaste Inlägg När får hunden flytta?
Senaste inlägget av: Christina

Postad: Igår kl: 14:45

Visa senaste Inlägg FINNISH DOBERMANN CLUB’S JUBILEUM SHOW !!
Senaste inlägget av: AlphaNordic
Forum: Utställning

Postad: 2010 February 07 kl: 21:18

Visa senaste Inlägg Historien om min Madame (en omplacering)
Senaste inlägget av: lotelo
Forum: Berättelser

Postad: 2010 February 07 kl: 18:37

Visa senaste Inlägg Vet. data?
Senaste inlägget av: MaddeD

Postad: 2010 February 07 kl: 08:24

Visa senaste Inlägg Riskavel
Senaste inlägget av: Mlie
Forum: Avel och mentalitet

Postad: 2010 February 06 kl: 07:45

Visa senaste Inlägg Omplacering!
Senaste inlägget av: Gånnså
Forum: Att skaffa Dobermann

Postad: 2010 February 06 kl: 00:29

Visa senaste Inlägg Oseriös dobermannhandel i Norge?
Senaste inlägget av: Epona

Postad: 2010 February 06 kl: 00:23

]
] ]

] ] ]
]
Besökar information ] ]
 Topp postare
 Just nu
 Dagens besökare
Användar namn Inlägg
Anette & Totte 1626
Maria 913
Calamity Jane 811

Dessa är inloggade: 11
Gäst(er) 11
Medlem(mar): 0
Medlemmar totalt: 1278
Senaste Forummedlemmen är bloodsbrother
Mest inloggad: 202
Just nu: 2008 April 03
Medlemmar[4], Gäster[198]

Totalt: 1
Marie

]
] ]

] ] ]
]
Undersökning ] ]
Hade ni snö under julen i år?

Visa resultat och kommentarer

]
] ]

] ] ]
]
Ändra skin ] ]

Skin hittade: 3
]
] ]

Skador och sjukdomar
 Dobbeforum : Skador och sjukdomar
Rubrik Ämne: Hälsoenkät Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Forumhopp 4 Sidor 1 2 3 4
] ] ]
]
1 Användare tittar på den tråden nu, 1 Gäst(er) och 0 Medlem(mar)
0 Medlemmar:
Författare
Meddelande Föregående Ämne | Nästa Ämne 
dobguns
Senior Member

Senior Member

Registrerade sig: 2005 January 02
Oficiell flagga till Sweden Sweden
Kön: Kvinna

Varnings nivå: (0%)
Current warnlevel: 0%
Skickat: 2009 November 22 kl 15:11 | IP Loggad Citera dobguns

Jag har en enkät om hälsa som jag har haft ute ett bra tag men känner att det är dags att belysa detta mer nu när det är fler som är villiga att hjälpa till!

Om du vill hjälpa mig och alla forskare/veterinärer som jobbar med ex vis DCM svara på denna blankett och skicka tillbaka den till mig på dobguns@hotmail.com eller på min hemadress som ni hittar på min hemsida www.dobguns.se

Ni får gärna tala med alla ni känner och göra likadant samt tipsa om denna enkät. Ni behöver inte vara med i Dobermannklubben - endast ha en renrasig Dobermann med ett registrerings nummer från SKK.

http://www.dobguns.com/healtquestions.html

Tack för er hjälp!
mvh tina Strandberg, Kennel Dobgun´s

Tillbaka till Toppen Utskriftsvänlig version Se dobguns's Profil Sök efter andra inlägg av dobguns Besök dobguns's Hemsida

MaddeD
Senior Member

Senior Member

Registrerade sig: 2004 June 17

Skickat: 2009 November 23 kl 08:28 | IP Loggad Citera MaddeD

Vad gör du specifikt med enkäterna förutom att publicera dom på nätet ?

Maria
Senior Member

Senior Member

Registrerade sig: 2004 June 13
Kön: Ej specifierat

Skickat: 2009 November 23 kl 08:58 | IP Loggad Citera Maria

Undrar också samma som Madde.......

Jag undrar också vad frågan "Har din hund varit sjuk" syftar på, för man ska ju ange diagnosen......... vad menas med sjuk, huggormsbett? Borrelia? Kennelhosta?

//Maria
Tillbaka till Toppen Utskriftsvänlig version Se Maria's Profil Sök efter andra inlägg av Maria Besök Maria's Hemsida

dobguns
Senior Member

Senior Member

Skickat: 2009 November 23 kl 12:52 | IP Loggad Citera dobguns

Denna enkät kommer inta att publiceras på nätet annat än vad SVA och SLU får fram till i och med sin forskning. Detta innebär att ingen enskild kommer att pekas ut. 

Sjuk är vad sjuk betyder - har hunden icke varit frisk så kan man skriva vad hunden lidit av.

Nu när vi har tillfälle att skicka in detta till veterinärer och patologer och cardiologer som vill använda detta till vår ras fördel hoppas jag att många ställer upp på detta!

Detta kommer inte att användas att slänga skit på någon eller något sådant! Detta är endast ett seriöst forskningsprojekt som skall förbättra hälsan och ge avelsstrategier och råd i och med parning.

Mvh tina strandberg, kennel Dobgun´s

Tillbaka till Toppen Utskriftsvänlig version Se dobguns's Profil Sök efter andra inlägg av dobguns Besök dobguns's Hemsida

MaddeD
Senior Member

Senior Member

Registrerade sig: 2004 June 17

Skickat: 2009 November 23 kl 17:48 | IP Loggad Citera MaddeD

Men specifikt till vilken veterinär, cardiolog och till vilken patolog !??

Till vilken forskning och exakt vilket projekt, vad är det som pågår som du behöver material till just nu ?

Ebba, Agnes & Signe
Newbie

Newbie

Registrerade sig: 2007 December 26

Skickat: 2009 November 23 kl 21:46 | IP Loggad Citera Ebba, Agnes & Signe

När min nioåriga tik, Jean Dark Shalimar, skulle ingå i ett av SLU´s forskningsprojekt fick jag ett brev hemskickat till mig direkt från SLU.

http://www2.uds.slu.se/juvertumor/blodprovstagning.doc

Tillbaka till Toppen Utskriftsvänlig version Se Ebba, Agnes & Signe's Profil Sök efter andra inlägg av Ebba, Agnes & Signe Besök Ebba, Agnes & Signe's Hemsida

dobguns
Senior Member

Senior Member

Skickat: 2009 November 23 kl 22:24 | IP Loggad Citera dobguns

Hej Madde. Hoppas att du vill hjälpa till och förse oss med material!

Hittills är det endast tre uppfödare som frivilligt hjälper till....men en stor mängd valpköpare/hundägare som har varit en enorm tillgång!

Deras förvånande svar på frågan att ingen svensk uppfödare förutom de tre som jag nämnt tidigare är varför inga av svenska uppfödare hjälper till utan enbart motarbetar sådant som faktiskt gynnar rasen.

veterinär/cardiolog  är Dvm M. O`Grady (Guelph) och J. Häggström (SLU) patolog E. Karlstam (SVA)

Detta är ett initiativ från mig och Karlstam vars intresse är Cardiologi och samarbets partners är dem som är angivna ovan. Detta kommer så småningom få ett projekt namn men i skrivande stund är det endast startat och under uppbyggnad. Då jag har ett 200 talet hundar med bekräftad DCM baserade på över två tusen hundars forskande lämnar jag gladeligen över detta till dem för att få en start på detta samarbete. Vi behöver dock många fler!

Det vi behöver är information om hundar som avlidit i DCM detta gäller även dem som har misstänkt DCM och fortfarande lever.

All annan info på enkäten är till för mig för att bygga upp en kunskaps bank som svenska dobermann uppfödare och andra skall ha tillgång till. Som det är just nu finns det ingen öppen information att tillgå. De som har kunskapen delar inte med sig, där av mitt initiativ.

Jag säger detta igen så att det inte kan bli missförstånd. Jag gör inte detta för att kasta skit på någon utan det är rent forsknings syfte för att få till ett verktyg som kan hjälpa uppfödare med information i sitt avelsarbete!

mvh tina strandberg. 

Marina
Senior Member

Senior Member

Registrerade sig: 2006 January 31

Skickat: 2009 November 23 kl 22:56 | IP Loggad Citera Marina

Tina,

Tror motviljan att lämna ifrån sig information ligger just i problematiken att bli "uthängd" Att dela med sig av information är inte alltid av godo så länge inte alla delar med sig. Hur många gånger har inte VI ställt oss frågan att veta eller att inte veta?. Vi delar gärna med oss, allt positivt som negativt finns på vår hemsida, det är bara att ta sig tid att läsa. Har själv av olika orsaker haft kontakt med SLU, ställt oss till förfogande för vidare forskning inom olika ämne. Visst intresse har funnits men det har liksom bara runnit ut i sanden efter ett tag trist nog.

Ser också möjligheten att få information om olika sjukdomar som ett STORT problem när det gäller avel. Nästan alla stamtavlor innefattar risker idag, att som lekman (läs uppfödare) ta ställning till de genetiska utfallen känns som en övermäktig uppgift. Vad ska jag som uppfödare prioritera, knäproblem, DCM, höfter osv... Och hur blir resultatet beroende på hur "ärlig" man varit? Tyvärr tror jag att din kunskapsbank till stor del bara kommer innehålla de hundar som inte har de stora hälsoproblemen. För som sagt att "inte veta" kan ibland vara det bästa.... Initiativet är gott men det bör nog komma från någon annan för att alla ska "våga" hänga på. Dobermannklubben skulle absolut kunnat ta den rollen! Att många "lämnar" vår ras pga dåliga erfarenheter av sjuka hundar borde verkligen vara en ringklocka tycker man. Jag älskar själv den här rasen men ärligt talat, var köper jag min nästa hund? Kanske får det bli en annan ras där man "inte vet".......I alla fall inte i början..............

vänliga hälsningar Marina

Moses Husse
Senior Member

Senior Member

Registrerade sig: 2008 July 11
Kön: Man

Skickat: 2009 November 23 kl 23:05 | IP Loggad Citera Moses Husse

Citera: dobguns

veterinär/cardiolog  är Dvm M. O`Grady (Guelph) och J. Häggström (SLU) patolog E. Karlstam (SVA)........ Då jag har ett 200 talet hundar med bekräftad DCM baserade på över två tusen hundars forskande lämnar jag gladeligen över detta till dem för att få en start på detta samarbete. Vi behöver dock många fler!

Det vi behöver är information om hundar som avlidit i DCM detta gäller även dem som har misstänkt DCM och fortfarande lever.

All annan info på enkäten är till för mig för att bygga upp en kunskaps bank som svenska dobermann uppfödare och andra skall ha tillgång till. Som det är just nu finns det ingen öppen information att tillgå. De som har kunskapen delar inte med sig, där av mitt initiativ.  

mvh tina strandberg. 

Jag antager att detta bara handlar om hundar med  status "DCM" fastställda av vetrinärer, och inga hundägare som tror sig veta detta.

Jag  kontrollerar min hunds hjärta årligen vid vacinationerna, då min förra Dobbis avled i DCM 2001.

Alla undersökningar i USA bekräftar att över 50% av DOBERMANN:s är bärare av DCM .

DOBERMANN4EVER 

dobguns
Senior Member

Senior Member

Skickat: 2009 November 23 kl 23:19 | IP Loggad Citera dobguns

Jag skrev till vårt avelsråd (alla tre) för länge sedan och sagt att jag är villig att hjälpa till men inte ett ljud. Som sagt jag skulle också vilja att all information skall gå från klubben men det skall inte komma enbart några få tillgodo - Detta jag gör nu är alla Dobermann ägare i Sverige vare sig de är medlemmar eller ej. För om man ser på medlemsantalet så kan man snabbt räkna ut att 3/4 delar av alla Dobermann ägare står utanför sin rasklubb... Varför det är på det viset vill jag vara osagt - bara ett konstaterande.

Jag konstaterar samma som du att de endast är tre uppfödare som har lagt ut hundar som har haft "problem" de andra väljer att lägga ut sina "friskare" exemplar. Detta med DCM listan innebär att på den kommer alla hundar som avlidit av andra orsaker också med! Du skall veta att den listan som jag har med över 2oo hundar på är inte roligt att se på! Det är rent av skrämmande! Jag vågar inte publicera den som den är för det skulle krascha Svensk avel om den statestiken skulle komma ut...Så det näst bästa för mig var att ta kontakt med dem som jag nämt som samarbetsparters och verkligen kampanja om hälsan på vår ras!!!

mvh tina

1 Användare tittar på den tråden nu, 1 Gäst(er) och 0 Medlem(mar)
0 Members:
]
] ]
Forumhopp 4 Sidor 1 2 3 4

Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne

] ] ]
]
  ] ]
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum